Per un municipalisme ciutadà, de ruptura i constituent per a les eleccions de maig del 2015

Sobre l’aparició de noves candidatures “Guanyem”

Guanyem Barcelona celebra que hagin proliferat en les últimes setmanes nombrosos espais on es planteja la construcció de candidatures ciutadanes per presentar-se a les pròximes eleccions municipals de maig del 2015.

Barcelona, 31 de juliol del 2014

En les darreres setmanes, diverses iniciatives municipals ens estan interpel·lant des de diverses ciutats: ens demanen de poder fer servir el nostre nom o logotip i ens sol·liciten consell o suport. Guanyem Barcelona no té ni la capacitat ni el desig d’encapçalar un procés dirigit a les eleccions de maig del 2015 que vagi més enllà de la nostra feina, centrada a Barcelona. L’impuls d’un moviment d’aquest tipus, en qualsevol cas, caldria que fos sostingut col·lectivament i des de molts llocs. Guanyem Barcelona no té la potestat de validar o tutelar altres processos municipalistes ciutadans, sigui quin sigui el nom que adoptin, si bé no té cap inconvenient de compartir la denominació “Guanyem/Ganemos”.

En aquest sentit, Guanyem Barcelona reconeixerà com a afins i col·laborarà, si és necessari, amb aquelles propostes que, sigui quina sigui la seva composició, tinguin un marcat perfil ciutadà, que no estiguin monopolitzades ni dirigides per partits polítics, que en la seva construcció posin en marxa el mateix exercici de democratització que volem veure reflectit en les nostres institucions públiques, i que manifestin continguts semblants als que conté la nostra Carta de principis i compromisos per iniciar un camí: https://guanyembarcelona.cat/es/compromisos/.

Aquests principis i compromisos es resumeixen en: diagnòstic compartit sobre la crisi de règim, mesures econòmiques i socials d’urgència contra l’agressiva gestió neoliberal i neoconservadora de la crisi, i un nou “codi ètic” o contracte amb la ciutadania per a la representació política i la gestió pública que ens permeti de sortir de la crisi amb més democràcia i no pas amb menys.

L’objectiu que compartim amb altres projectes afins és guanyar les eleccions municipals per retornar el govern a la ciutadania i fer fora la màfia de les institucions. Hem d’aconseguir aquesta fita traçant un camí exemplar que ens empoderi des de baix. I després de les eleccions, els nous governs i representants que obeeixin la gent s’hauran de confrontar amb poders polítics i econòmics de les elits no escollides democràticament. Aquest full de ruta no és senzill. Però no podem permetre’ns no intentar-ho. Sens dubte, entre totes i tots podem dur-ho a terme. Es pot guanyar.

Guanyem Barcelona ha sorgit d’una hipòtesi: que les eleccions afavoriran l’aparició d’un municipalisme dirigit i protagonitzat per la gent. I que la democràcia real “de proximitat”, malgrat això, no es replegaria en allò merament local, sinó que, pel seu caràcter de ruptura “per sota” amb el règim del 78, permetria un autèntic procés constituent a Catalunya i també a tot l’Estat espanyol, que aniria molt més enllà de l’elecció dels governs locals. A l’espera de conèixer més detalladament el caràcter i l’extensió d’aquests nous espais, la seva existència confirma que la nostra hipòtesi és encertada i àmpliament compartida.

Telèfon de premsa: 695 189 196
premsa@guanyembarcelona.cat