Les polítiques de Xavier Trias cronifiquen la pobresa i augmenten la desigualtat a Barcelona

Valoracions de Guanyem Barcelona a l’Informe sobre la distribució de la renda presentat pel Consistori que governa CIU

Les  desigualtats a Barcelona no només es cronifiquen, sinó que també empitjoren any rere any, segons el mateix informe sobre la distribució de renda presentat ahir pel govern de CiU a l’Ajuntament de Barcelona. En concret les rendes més altes van crèixer en un únic any (del 2012 al 2013) un 35,7% (el porcentatge de veïns molt rics passa del 7,9% al 10,7%).

A l’altra banda de la balança veiem també com empitjora la renda de molts barcelonins, ja que creixen les rendes més baixes fins al 20% (del 14,9% al 17,8% de persones que han vist  empitjorar la seva economia). Això ens mostra un any més el creixement de la desigualtat interna entre barris i entre persones: més concentració de riquesa a les zones més privilegiades  de la  ciutat, on viuen les èlits; més pobresa als barris populars;  menys classes mitjanes, més falta d’ oportunitats per a la gran majoria. “Barcelona és cada vegada més injusta i desigual i per tant menys segura i menys democràtica”, confirma Ada Colau, portaveu de Guanyem Barcelona.

El Govern de Trias titula la seva nota de premsa: “Barcelona estabilitza el creixement de les desigualtats”. En canvi, la lectura que es fa des de Guanyem Barcelona és que tot l’informe està ple de dades que apunten en sentit contrari: creixen les distàncies entre rics i pobres; augmenten les oportunitats vitals per als que viuen a Pedralbes, es redueixen per als que viuen a Trinitat Nova. La distància a la renda entre aquests dos barris és de 6,3 vegades més a Pedralbes que a Trinitat. Lluny del que intenta argumentar el govern de Xavier Trias, si l’any passat  els habitants del Distrite de Sarrià-Sant Gervasi –en conjunt–  disposaven de 3,1 vegades més de renda que els de Nou Barris, ara la  distància és de 3,3 vegades. I això no ha deixat de ser així en els darrers cinc anys.

Des de Guanyem Barcelona considerem que no es pot parlar de forma genèrica sobre la ciutat. Els sis barris amb menys nivell de renda es concentren a Nou Barris. L’”on” és políticament important. El lloc on viu cada persona a la ciutat és important per a les seves expectatives i oportunitats vitals. Les  decisions que pren cada dia l’Ajuntament poden intensificar o reduir les injustícies territorials que tota ciutat té.  Es poden reduir vulnerabilitats, exclusions i males condicions de vida o es pot contribuir, per acció o omisió, a que tot això augmenti. El Govern de Trias en aquests anys no ha posat les seves prioritats en  aquest tema i l’informe així ho demostra.

El recent informe Fedea sobre “Renda personal dels municipis espanyols i la seva distribució”, basat en una estimació sobre microdades tributàries, situava  també Barcelona entre les ciutats amb més desigualtat d’Espanya.

L’evaluació de Guanyem Barcelona sobre l’acció de Govern de CiU és negativa, ja que per a  nosaltres és clau l’equitat, el compliment de drets i la dignitat de les persones. Sense justícia i igualtat, no hi ha llibertat. Sense llibertat, justícia i igualtat no hi ha democràcia.

És per aquesta raó que des de Guanyem veiem la necessitat de canviar el govern d’aquesta ciutat. Necessitem situar la lluita  contra la desigualtat com a prioritat absoluta per així recuperar la  justícia i la democràcia a Barcelona perquè la pobresa es cronifica i la fractura social entre els barris de Barcelona no deixa d’augmentar.

Si tenim en compte l’informe sobre desigualtat i els pressupostos 2015, “les ajudes socials de les que pressumeix Trias són clarament insuficients i alhora que intenten ocultar unes polítiques privatitzadores amb les que CiU, lluny de resoldre les causes de la pobresa i la desigualtat, les consolida”, diu Ada Colau.

infografias_pressupostos_DEF-10