Guanyem Barcelona passa a l’acció i comença la fase de confluència per construir una candidatura municipal

• L’acte d’avui és el tret de sortida d’un procés de confluència després de la fase prèvia de validació.
  • Guanyem ha organitzat fins ara una dotzena de trobades en districtes de la ciutat, on més de 5.000 persones han debatut sobre la conveniència d’organitzar una candidatura ciutadana per recuperar Barcelona i guanyar les properes eleccions municipals.
  • Guanyem obre un canal de participació a Appgree, que serà una de les moltes eines de participació i construcció col·lectiva.

Barcelona, 16 de setembre de 2014

Després de superar amb èxit la fase de validació del projecte -amb més de 30.000 signatures recollides un mes abans de la data prevista-, Guanyem Barcelona inicia una nova etapa en la qual passa a l’acció. Comença una fase de confluència que permetrà la construcció d’una candidatura de cara a les properes eleccions municipals de 2015 comptant amb la implicació de la ciutadania.

En un acte obert a les Cotxeres de Sants sota el lema ‘Ara toca guanyar’, Guanyem Barcelona ha reunit a més de 1.500 persones que han donat suport a la proposta de Guanyem Barcelona. Aquesta trobada s’ha celebrat amb l’objectiu de proposar algunes línies d’actuació i d’organització. En aquest sentit, tal com es va recollir durant l’acte, es desitja aglutinar un procés el més ampli possible que permeti confluir moviments i organitzacions socials, forces polítiques i ciutadans i ciutadanes a títol individual. “Volem crear un bloc tan ampli com sigui possible, que superi velles lògiques de partit i que vagi més enllà dels elements que el componen”, ha afirmat Jaume Asens, portaveu de Guanyem.

L’objectiu comú que es planteja és fer fora de les institucions públiques els poders fàctics que governen la ciutat sense haver estat elegits democràticament. Es busca així donar forma a una ciutat més democràtica, dotada de mecanismes que garanteixin la transparència de les institucions i amb la participació de tothom. “Cal facilitar que els barris decideixin les prioritats i prenguin decisions, articulant una perspectiva global de ciutat, de baix a dalt, amb transparència, amb un govern que rendeixi comptes a la ciutadania”, ha declarat un altre dels portaveus de Guanyem, Joan Subirats.

Guanyem Barcelona va creant la seva estructura organitzativa a mesura que avança el projecte presentat per primera vegada públicament el 26 de juny. El repte és organitzar un procés que sigui alhora social, polític i electoral, que guanyi les properes eleccions municipals, però que també dinamitzi la democràcia a la ciutat. Algunes línies mestres d’aquest procés són les següents:

• Funciona a partir de diferents formes organitzatives per fases, creades tenint en compte objectius concrets;
  • l’estructura dinàmica va evolucionant a mesura que s’amplien els objectius, i s’adapta a les necessitats de les diferents fases del projecte;
  • busca la millor manera d’interactuar amb els diferents actors ja existents en barris, àrees temàtiques o sectors professionals, i en l’escena política local, tot respectant-ne l’autonomia però alhora teixint diverses relacions de col·laboració;
  • res seria possible sense la participació activa de la ciutadania.

A l’espai on ha tingut lloc la trobada s’han instal·lat diversos plafons explicatius, a través dels quals les diferents comissions i eixos temàtics de Guanyem han compartit la feina feta fins ara. Així, els veïns i veïnes de la ciutat han tingut l’oportunitat d’informar-se i intercanviar idees d’una manera més informal: presencialment i també a través de l’aplicació Appgree per a dispositius mòbils.

Guanyem obre un canal de participació a Appgree

Durant l’acte s’ha presentat el canal de Guanyem Barcelona a Appgree i avui mateix ja s’han fet les primeres preguntes: Quina Barcelona volem? Quines mesures urgents necessita Barcelona?

Appgree és una eina de participació digital que permet crear canals de comunicació, participació i sondeig per a la comunitat de persones interessades en Guanyem Barcelona. Aquesta eina (i altres que presentarem més endavant) complementarà el treball que s’està duent a terme en altres espais de participació, als barris i a les comissions de treball. Es pot trobar més informació en aquest enllaç.

A més d’aquesta eina de participació digital, també s’ha presentat una eina per col·laborar econòmicament amb Guanyem Barcelona. Es tracta del Teaming, que permet fer aportacions personals a partir d’un 1 euro mensual.

La primera fase de validació superada amb èxit

Guanyem Barcelona s’havia proposat recollir 30.000 firmes de validació de la proposta abans del 15 de setembre. La xifra ha estat superada i els actes als barris han estat multitudinaris. El Clot, Sants, Nou Barris, l’Eixample Dret, Poblenou, Ciutat Vella, Gràcia, Sarrià, la Marina, Sant Andreu, Guinardó i la Verneda han acollit xerrades. Així, el projecte de Guanyem s’ha focalitzat en la seva primera fase en els barris, per tal de comptar amb tothom que ja hi està organitzat i amb totes les persones que volen transformar la ciutat des de baix.

Avui ha estat donat per finalitzat aquesta primera fase en què la implicació de la gent ha estat unànime i s’ha pogut veure que és possible un espai de confluència d’entitats, col·lectius i moviments socials i veïnals de tot tipus disposat a seguir defensant junts un model de ciutat participatiu i transparent.

En paraules d’Ada Colau: “Ara toca guanyar, per garantir drets bàsics i una vida digna per tothom a la ciutat de Barcelona. Ara toca guanyar una economia amb justícia social i ambiental. Ara toca democratitzar l’ Ajuntament de Barcelona per restituir-lo al servei del be comú. Ara ens toca guanyar a nosaltres, la ciutadania. Ara sí que toca.

Què és Guanyem Barcelona?

Guanyem Barcelona és un procés ciutadà que té l’objectiu de construir un espai de confluència de tots els actors implicats en la transformació de la ciutat: moviments socials, ciutadania i forces polítiques. Es pretén treballar en funció d’uns objectius concrets i unes pràctiques concretes per impulsar una rebel·lió democràtica des de baix, per defensar els drets dels ciutadans i exigir unes institucions que donin prioritat a polítiques socials.

Amb la intenció de formar una candidatura per guanyar les eleccions municipals del maig del 2015, Guanyem parteix d’una hipòtesi i principis.

L’aposta per la democràcia real és al cor del projecte de Guanyem Barcelona. Aquest compromís suposa la defensa del dret personal i col·lectiu a decidir sobre totes les qüestions rellevants que determinen la vida en comú: des de les que tenen a veure amb el control del propi cos fins a les que incideixen en la democratització de l’economia, en l’elecció entre república o monarquia o en l’autogovern territorial. La consulta convocada el 9N a Catalunya és una concreció d’aquest dret democràtic a decidir-ho tot. Aquesta consulta reflecteix una aspiració legítima que avui té el suport de la majoria de la població de Catalunya.